Klient zakupił u mnie filiżanki. Zapłacił za nie kartą. Teraz towar zwraca. Nie ma jednak paragonu, tylko wyciąg z terminala potwierdzający zapłatę za towar. Czy można zrobić korektę bez paragonu? (pytanie nr 912879)
Podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy. Mówi o tym art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).
Należy wskazać, że ponieważ kasa rejestrująca nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej (tj. po wydrukowaniu paragonu), podatnik powinien prowadzić odrębną ewidencję, z której musi dokładnie wynikać kwota korekty sprzedaży i podatku należnego przypisana do konkretnego paragonu. Ponadto powinna ona zawierać dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży. Wynika to z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363).
W omawianej sytuacji wątpliwości uczestnika forum budzi fakt dokonania korekty sprzedaży w przypadku, gdy klient nie dysponuje paragonem.
Należy podkreślić, że dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży jest paragon fiskalny wydany w chwili zakupu. W przypadku jego braku dopuszczalne jest zastąpienie oryginału paragonu wydrukiem z terminala (w przypadku płatności bezgotówkowych). Taki pogląd potwierdzają także organy podatkowe, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 2 grudnia 2014 r., nr IPTPP4/443-617/14-6/JM. Zdaniem organu podatkowego dowodzenie zwrotu towaru, będącego podstawą dokonania korekty, na podstawie innych dokumentów niż paragon fiskalny nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi przepisami prawa. W tym przypadku ciężar dowodu znajduje się po stronie sprzedawcy. Według organu w sytuacji braku oryginału paragonu fiskalnego jako dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży podatnik ma prawo wykorzystać dokumenty takie jak: dowód zapłaty kartą kredytową, dowód przelewu na konto sprzedawcy, potwierdzenie zapłaty za towar kartą płatniczą (wydruk z terminala), wyciąg z rachunku bankowego, potwierdzenie zawarcia umowy sprzedaży przesłane za pomocą poczty e-mail.
Biorąc bod uwagę powyższe należy stwierdzić, że uczestnik forum może dokonać korekty sprzedaży pomimo braku paragonu, posiada bowiem inny dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży (tj. wydruk z terminala potwierdzający zapłatę za towar).